Slutevaluering af kombinationsprojektet
Evalueringen viste at højskoleophold har en positiv betydning for unges muligheder for at tage en ungdomsuddannelse.
Det satspuljefinansierede Kombinationsprojekt har siden 2008 tilbudt unge mellem 16 og 25 år uden ungdomsuddannelse at komme på højskole og forberede sig på at kunne gennemføre en erhvervsfaglig ungdomsuddannelse. Projektet var målrettet unge, som blev vurderede frafaldstruede eller ikke havde de fornødne forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Slutevalueringen af Kombinationsprojektet, blev udarbejdet af Peter Koudahl fra DPU og Aalborg Universitet og viste, hvordan de unges beskæftigelsesaktiviteter fordelte sig efter deres højskoleophold. Af tallene fremgår det, at 78,6 % af de unge, som fra 2008 til 2013 var igennem projektet, i august 2013 enten er i uddannelse, arbejde eller har gennemført en ungdomsuddannelse. 48,2 % af de unge, der på tidspunktet er i uddannelse, er i gang med en erhvervsfaglig ungdomsuddannelse.
Læs hele Slutevalueringen af Kombinationsprojektet
Læs resume af Slutevaluering af Kombinationsprojektet
Løbende evalueringer
FFD har bedt DPU (Danmarks Pædagigiske Universitetsskole, Aarhus Universitet) om at udarbejde et evalueringskoncept, som indeholder både proces- og målevaluering, og evalueringen er foretaget af Pia Cort og Peter Koudahl.
Projektbeskrivelse af evaluering af kombinationsprojektet - et samarbejde mellem højskoler og erhvervsuddannelser. Udarbejdet af Pia Cort og Peter Koudahl, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet.
Forskningsreview; Evaluering af FFD's kombinationsprojekt - notat 1, 2009
Forskningsnotat 2; Kombinationsprojektet set udefra - UU centre, erhvervsskoler og andre samarbejdspartneres opfattelse af Kombinationsprojektet
Forskningsnotat 3; Højskolen, vejledning og overgange - fra et elevperspektiv
Forskningsnotat 4; et etnografisk studie af vejledningspraksis på 3 højskoler i kombinationsprojektet
Forskningsnotat 5; Elevernes udbytte af deltagelse i Kombinationsprojektet
Forskningsnotat 6; Højskolen som læringsrum - et movivationsteoretisk perspektiv
Forskningsnotat 7; Tid - til fællesskab, fordybelse og dannelse. Højskolen som brobygger til ungdomsuddannelse
Diverse artikler omhandlende projektet
Højskoler får unge i gang med en uddannelse Morten Vestergaard, Jyllands Posten 31. maj 2015
Motivating young people for education - The role of folk high schools
Pia Cort i LLinE (Lifelong learning in Europe) Issue 1/2013
Indre motivation eller ydre tvang: Hvordan bliver unge mennesker i stand til at foretage et kvalificeret uddannelsesvalg?
Peter Koudahl, Gjallerhorn nr. 16-2013, s.26-35
Indre motivation frem for ydre styring
REPORTAGE Hvad skal der ske med de "ikke-uddannelsesparate", var spørgsmålet på en stort anlagt konference i København
Højskolebladet april/2013
Uddannelsessystemet skal tænkes som LEGO
Frieskoler nr. 13, april 2013, s. 26-27