Af Mette Skov Hansen
Det var i 2016, at højskolelærer Mette Øyås Madsen første gang blev bekendt med begrebet “seksuel dannelse”.
De to ord stod i et debatindlæg, som den daværende generalsekretær i Sex og Samfund, Bjarne B. Christensen, havde skrevet i kølvandet på den såkaldte “Umbrella-sag”, hvor 1000 mennesker blev sigtet for ulovlig billeddeling. I sit indlæg argumenterede generalsekretæren for, at god seksualundervisning styrker unges evne til at tage vare på sig selv og hinanden. De bliver dermed bedre til at mærke og give udtryk for egne grænser og til at aflæse og respektere andres.
”Lad os kalde det seksuel dannelse,” skrev Bjarne B. Christensen i indlægget, ”– noget, som børn og unge i den grad har brug for, når de skal navigere mellem de mange krav, dilemmaer og oplevelser med krop, køn og seksualitet.”
Særligt de unge mærker skiftet og den nye virkelighed, der på den ene side giver masser af muligheder, men på den anden side også er vanskeligere at navigere i end hidtil.
Mette Øyås Madsen
På dette tidspunkt havde Mette Øyås Madsen arbejdet med seksualundervisningsinitiativer i mange år på Brandbjerg Højskole. Men indlægget fik hende til at skifte udgangspunkt.
”For mig var Bjarnes indlæg lidt af en åbenbaring. Han præsenterede en tilgang til seksualundervisningen, som betonede det mellemmenneskelige, og som klingede med højskolens dannelsesfokus. Siden jeg læste indlægget, har jeg været optaget af at udvikle min egen seksualundervisningspraksis i en dannelsesretning,” siger Mette Øyås Madsen.
En bog for praktikere
Det seneste år er Mette Øyås Madsen dykket mere ned i begrebet seksuel dannelse, som hun forstår som individets dannelse til et seksuelt liv i fællesskab med andre. Og nu kan andre lærere eller interesserede på området få indblik i hendes refleksioner, erfaringer og undervisning.
Det sker i bogen ”Seksuel dannelse. Inspiration fra en højskolepraktiker”, som udgives i dag.
Jeg skriver åbent og ærligt om min egen tvivl og om de vanskelige processer, som min højskole og jeg har været i. Det er et materiale, der er gjort på lidt dyrt-købte erfaringer nogle gange.
Mette Øyås Madsen
”Jeg har skrevet bogen, fordi der mangler materiale til alle dem, der gerne vil arbejde praktisk med seksualitet og sex. Der er brug for, at nogen tager dem i hånden. For det er et komplekst område, som man også kan brænde nallerne på,” siger hun og tilføjer, at hun både ønsker at tage folk i hånden og give dem et skub.
”Når jeg er ude at holde oplæg om seksuel dannelse, hører jeg hver gang nogen sige, at ’ej, det er spændende, men uha, jeg er en mand i 40’erne, så jeg kan ikke gøre det’. Så jeg har forsøgt at skrive bogen på en måde, hvor læseren tænker, at ’når hende Mette har kunnet, så kan vi også godt’. Jeg skriver åbent og ærligt om min egen tvivl og om de vanskelige processer, som min højskole og jeg har været i. Det er et materiale, der er gjort på lidt dyrt-købte erfaringer nogle gange.”