”Vi befinder os midt i et paradigmeskifte på det seksuelle område, og det påvirker os alle”

Publiceret 31-05-2023

Der mangler redskaber til de lærere, der gerne vil arbejde med sex og seksualitet. Det siger højskolelærer Mette Øyås Madsen, som valgte at tage sagen i egen hånd og nu er aktuel med bogen ”Seksuel Dannelse – inspiration fra en højskolepraktiker”. Her deler hun teoretiske refleksioner, praktiske øvelser og dyrt-købte erfaringer.

Foto: Ola Kaliszka

Af Mette Skov Hansen  

Det var i 2016, at højskolelærer Mette Øyås Madsen første gang blev bekendt med begrebet “seksuel dannelse”. 

De to ord stod i et debatindlæg, som den daværende generalsekretær i Sex og Samfund, Bjarne B. Christensen, havde skrevet i kølvandet på den såkaldte “Umbrella-sag”, hvor 1000 mennesker blev sigtet for ulovlig billeddeling. I sit indlæg argumenterede generalsekretæren for, at god seksualundervisning styrker unges evne til at tage vare på sig selv og hinanden. De bliver dermed bedre til at mærke og give udtryk for egne grænser og til at aflæse og respektere andres. 

”Lad os kalde det seksuel dannelse,” skrev Bjarne B. Christensen i indlægget, ”– noget, som børn og unge i den grad har brug for, når de skal navigere mellem de mange krav, dilemmaer og oplevelser med krop, køn og seksualitet.” 

Særligt de unge mærker skiftet og den nye virkelighed, der på den ene side giver masser af muligheder, men på den anden side også er vanskeligere at navigere i end hidtil. 

Mette Øyås Madsen

På dette tidspunkt havde Mette Øyås Madsen arbejdet med seksualundervisningsinitiativer i mange år på Brandbjerg Højskole. Men indlægget fik hende til at skifte udgangspunkt.  

”For mig var Bjarnes indlæg lidt af en åbenbaring. Han præsenterede en tilgang til seksualundervisningen, som betonede det mellemmenneskelige, og som klingede med højskolens dannelsesfokus. Siden jeg læste indlægget, har jeg været optaget af at udvikle min egen seksualundervisningspraksis i en dannelsesretning,” siger Mette Øyås Madsen. 

En bog for praktikere 

Det seneste år er Mette Øyås Madsen dykket mere ned i begrebet seksuel dannelse, som hun forstår som individets dannelse til et seksuelt liv i fællesskab med andre. Og nu kan andre lærere eller interesserede på området få indblik i hendes refleksioner, erfaringer og undervisning. 

Det sker i bogen ”Seksuel dannelse. Inspiration fra en højskolepraktiker”, som udgives i dag. 

Jeg skriver åbent og ærligt om min egen tvivl og om de vanskelige processer, som min højskole og jeg har været i. Det er et materiale, der er gjort på lidt dyrt-købte erfaringer nogle gange.

Mette Øyås Madsen

”Jeg har skrevet bogen, fordi der mangler materiale til alle dem, der gerne vil arbejde praktisk med seksualitet og sex. Der er brug for, at nogen tager dem i hånden. For det er et komplekst område, som man også kan brænde nallerne på,” siger hun og tilføjer, at hun både ønsker at tage folk i hånden og give dem et skub. 

”Når jeg er ude at holde oplæg om seksuel dannelse, hører jeg hver gang nogen sige, at ’ej, det er spændende, men uha, jeg er en mand i 40’erne, så jeg kan ikke gøre det’. Så jeg har forsøgt at skrive bogen på en måde, hvor læseren tænker, at ’når hende Mette har kunnet, så kan vi også godt’. Jeg skriver åbent og ærligt om min egen tvivl og om de vanskelige processer, som min højskole og jeg har været i. Det er et materiale, der er gjort på lidt dyrt-købte erfaringer nogle gange.” 

Hvad er seksuel dannelse?  

Seksuel dannelse forstås i denne bog som individets dannelse til et seksuelt liv i fællesskab med andre. Det er et begreb for den proces, det er at blive et frit og myndigt individ i seksuelle møder med andre. 

Et paradigmeskifte 

Ifølge Mette Øyås Madsen er behovet for seksuel dannelse stort i dag, hvor identitetspolitik fylder meget, og hvor særligt unge har fokus på retten til at være det køn og have den seksualitet, man har.  

Vi befinder os midt i et paradigmeskifte på det seksuelle område, og det påvirker os alle.

Mette Øyås Madsen

”Vi befinder os midt i et paradigmeskifte på det seksuelle område, og det påvirker os alle. Særligt de unge mærker skiftet og den nye virkelighed, der på den ene side giver masser af muligheder, men på den anden side også er vanskeligere at navigere i end hidtil. Det er blevet komplekst at være et menneske med køn, krop og seksualitet. Og her synes jeg, i al beskedenhed, at denne bog kan være med til at sparke en indsats i gang,” siger Mette Øyås Madsen. 

Samtidig kommer bogen på et tidspunkt, hvor sex og seksualitet også skal fylde mere på ungdomsuddannelserne. I oktober sidste år blev det vedtaget i Folketinget, at seksualundervisning skal være obligatorisk på de gymnasiale uddannelser efter sommerferien 2023, og partier undersøger, om det samme skal gælde for erhvervsuddannelserne og den Forberedende grunduddannelse, FGU.  

Det er blevet komplekst at være et menneske med køn, krop og seksualitet. 

Mette Øyås Madsen

”Det kræver værktøjer hos lærerne. I bogen ser jeg specifikt på, hvilken rolle pædagogikken skal spille, og ved at beskrive konkrete øvelser viser jeg, hvad man som lærer kan stille op – både på en højskole, i grundskolen, på efterskoler, ungdomsuddannelser og andre steder,” siger Mette Øyås Madsen. 

Højskoler er oplagte rum for seksuel dannelse 

Ifølge Mette Øyås Madsen er særligt højskolen et oplagt sted at arbejde med seksuel dannelse. 

”For det første står vi med generationer af unge, som ikke har haft ordentlig seksualundervisning i skolerne, og for det andet har vi dem på et tidspunkt, hvor de er et formativt sted i deres liv. De er identitetssøgende og i gang med at gøre sig erfaringer. På højskolen får de et eksamensfrit kostskolerum, hvor de lever tæt sammen og skal lære at håndtere større og mindre konflikter. Det gælder også på dette område,” siger hun og tilføjer, at højskolen dermed også kan være et rum med vanskeligheder.  

For det første står vi med generationer af unge, som ikke har haft ordentlig seksualundervisning i skolerne.

Mette Øyås Madsen

”På højskoler drikkes der alkohol, og der er asymmetriske magtrelationer, som kan være svære at navigere i. Derudover er grænsen mellem det private og almene svær,” siger hun og tilføjer, at hun dog stadig tror at unge har brug for at tage drøftelse og konflikter om sex og seksualitet sammen i et fysisk rum.  

”De seneste år har blandt andet DR lavet gode programmer som ’Sex med P3’, og der er mange profiler at spejle sig i på sociale medier. Men det kan noget at indgå i et klasse- og samværsfællesskab og debattere sex sammen. Der kan man virkelig opleve, at vi er mennesker med en masse til fælles. Vi har for eksempel alle sammen noget, som vi er både nysgerrige og usikre på.” 

Køb bogen her 

Om bogen  

"Seksuel dannelse. Inspiration fra en højskolepraktiker”.  
Af Mette Øyås Madsen 
Udkommer den 8. juni 
Ca. 298 sider 
Kr. 249,- 
Bogen er en del af den nye bogserie ”Højskolen til debat”, som udgives af Forlaget Højskolerne og skal skabe grobund for en samtale om højskolens idé og praksis set i forhold til tidens store spørgsmål.  

Om forfatteren  

Mette Øyås Madsen. Født 1973. Cand.mag. i filmvidenskab og fransk fra Københavns Universitet samt master i TV-drama fra Goldsmiths College i London. 
Lærer på Brandbjerg Højskole ved Vejle siden 2006. Underviser blandt andet i faget Køn, krop og seksualitet og holder også oplæg om seksuel dannelse på højskoler og ungdomsuddannelser. Modtog i 2021 Højskolepædagogisk Pris, som uddeles af Folkehøjskolernes Forening, for sit arbejde med seksuel dannelse. 

På billedet ses Mette til workshop på Odense Katedralskole. Foto: André Dekker.

Senest opdateret 01-05-2023

Andre nyheder

Vil du modtage FFDs nyhedsbrev?

Folkehøjskolernes Forenings nyhedsbrev for dig, der er ansat på en højskole eller har interesse for den politiske, administrative eller pædagogiske proces omkring højskolerne.

  • Det politiske og kommunikative arbejde i FFD
  • Administrative nyheder
  • Nyheder om højskolepædagogik
  • Aktuelle kurser og ledige jobs
  • Historier fra foreningens projekter

Felter med (*) skal udfyldes