Et nyt kuld HPU’ere er nu uddannet

Publiceret 31-01-2022

I sidste uge afsluttede 17 lærere deres højskolepædagogiske uddannelsesforløb. HPU-forløbet har givet dem mulighed for at gå i dybden med hverdagsproblematikker, udveksle erfaringer og få en større indsigt i højskoletraditionen

HPU har til formål at styrke højskolelæreres pædagogiske refleksion og viden om bevægelsens historie og tradition. Her ses det netop færdiguddannede hold, da de besøgte Brenderup Højskole sidste år. Foto: Michell Smedegaard Boysen

Af Mette Skov Hansen

Mens smitten hærgede på mange af landets højskoler i sidste uge, samledes en gruppe lærere i coronasikkerhed på Hotel Comwell i Roskilde for at afslutte deres Højskolepædagogiske Uddannelse.

Det skete blandt andet med oplæg om udsatte unge, identitetspolitik og højskolebevægelsen globalt og med fremlæggelser af deltagernes afsluttende projekter, som handlede om alt fra elevmøder og præstationsfrie rum til internationale elevers højskoleoplevelse, FOMO og folkedans.

Sparringen med andre lærere er det, der har gjort størst indtryk på mig. Det var fedt at møde andre lærere og høre, at vi alle på en måde kæmper for det samme og har samme udfordringer.

Clara Ernst, Rødding Højskole

Endnu engang har HPU-forløbet været præget af perioder med coronarestriktioner, og for nogle måtte det sidste modul følges online. Alligevel har noget af det bedste ved forløbet været at kunne møde andre lærere, siger Clara Ernst, der er lærer på Rødding Højskole.

”Det har været fedt at få mulighed for dykke ned i en bestemt problematik, men sparringen med andre lærere er det, der har gjort størst indtryk på mig. Det var fedt at møde andre lærere og høre, at vi alle på en måde kæmper for det samme og har samme udfordringer. Generelt har det bare været et helt vildt dejligt forløb. Jeg har gerne villet af sted, siden jeg startede som højskolelærer,” siger hun.

Rart at have den større fortælling med i baghovedet

Højskolepædagogisk Uddannelse udbydes af FFD og har til formål at styrke lærernes pædagogiske refleksion og deres viden om den historie og tradition, som højskolen er en del af. Den sidste del var René Schmidt fra Idrætshøjskolen Aarhus glad for.

”HPU har givet mig en større indsigt i højskoletraditionen. Det er rart at have den større fortælling med i baghovedet og tænke på, at nogen har gjort sig store tanker om det, vi står og gør hver dag. Og så giver det bare noget at have tid sammen med andre lærere. Der sker en vidensdeling, lige så snart vi er i samme rum,” siger han.

Jeg synes, at HPU er – om ikke det vigtigste – så noget af det allervigtigste, der er sket med vores højskole gennem de seneste 20 år.

Thor West, konstitueret generalsekretær i FFD

Mødet på tværs var også noget, den konstitueret generalsekretær i Folkehøjskolernes Forening, Thor West, lagde vægt på, da han torsdag uddelte diplomer til deltagerne.

”Jeg synes, at HPU er – om ikke det vigtigste – så noget af det allervigtigste, der er sket med vores højskole gennem de seneste 20 år. For HPU får højskolelærere til at arbejde på tværs. Når man skal formidle noget, hvorom der ingen øvre sandhed er, har man brug for at være i kontakt med nogen, som er uden for ens egen lille boble. Ved at mødes, finder vi ud af, at der inde bag vores forskelligheder – om vi er en idrætshøjskole, en religiøs højskole eller noget helt tredje – er en fælles gerning,” sagde han.

Også i 2022-2023 afholdes Højskolepædagogisk Uddannelse. Første modul afholdes i slutningen af februar.

Mød HPU’erne.

I den kommende tid vil vi på ffd.dk præsentere nogle af de nyuddannede HPU’ere og de projekter, de har arbejdet med under deres undervisningsforløb.

Om HPU

Højskolepædagogisk Uddannelse (HPU) er et 1-årigt uddannelsesforløb, der udbydes af FFD.

Det er højskolernes pendant til gymnasiernes pædagogikum og sigter mod at styrke lærernes pædagogiske refleksion over egen praksis og bidrage med viden om den historie og tradition, som højskolen er en del af.

Læs mere om HPU her.

Læs også: