Af Mette Skov Hansen
I slutningen af sidste uge måtte flere højskoleelever tage til takke med undervisning fra deres forstandere og viceforstandere. Deres lærere havde nemlig taget plads på elevrækkerne på Idrætshøjskolen Bosei, hvor Højskolernes Lærerkonference blev afholdt.
Ifølge nogle af de godt 70 deltagere på Lærerkonferencen føltes det også lidt som selv at være på højskole, og i pauserne blev der joket med at skippe dagens oplæg og i stedet smugle øl med ned på værelserne.
Det helt specielle ved vores skoleform er, at den altid er i hænderne på dem, der er her lige nu. Sådan er det, og sådan vil det altid være. Derfor er det vigtigt, at I, der er her og forvalter friheden, snakker sammen, så det hele vokser rigtigt, og så vi kan inspirere hinanden og snakke om det, der er bøvlet.
Lisbeth Trinskjær, formand for FFD
Når det kom til stykket, var der dog ikke nogen, der virkede interesserede i at gå glip af de planlagte inspirationsværksteder, debatter eller muligheden for at blive inspireret af forskellige oplægsholdere og hinanden.
Udvekslingen af erfaringer og meninger var også et vigtigt mål med dagene, lød det fra formanden for Folkehøjskolernes Forening, Lisbeth Trinskjær, der blandt andet fik ordet under konferencen.
”Det helt specielle ved vores skoleform er, at den altid er i hænderne på dem, der er her lige nu. Sådan er det, og sådan vil det altid være. Derfor er det vigtigt, at I, der er her og forvalter friheden, snakker sammen, så det hele vokser rigtigt, og så vi kan inspirere hinanden og snakke om det, der er bøvlet,” sagde hun.
Opsang imod farlige fællesskaber
Lærerne skulle dog ikke kun snakke med hinanden. På konferencens første dag fik de i stedet mulighed for at høre forfatter, dramatiker og radiovært Hassan Preisler i et debatinterview med Højskolebladets redaktør, Sofie Buch Hoyer.
I samtalen fik han blandt andet givet deltagerne en lille opsang om, hvor farlige kollektiver kunne være. Højskolerne skal ifølge ham passe på ikke kun at dyrke fællesskaber for folk med de samme holdninger, sagde han og fortalte om en workshop, han for nyligt havde holdt på en højskole.
Det kan godt være, I alle sidder her og mener, I har tilsluttet jer en inklusionsteori. Men alle er hvide, stemmer SF og spiser økologi.
Hassan Preisler, forfatter og radiovært
”Der talte man om mangfoldighed, inklusion og tolerance i ét væk, men når jeg kiggede rundt, lignede alle hinanden. De havde samme holdninger og var fra samme sociale klasse. Jeg savner stadig nogen på højskolerne, der åbenlyst siger, at de stemmer på Ny Borgerlige eller Dansk Folkeparti. Det kan godt være, I alle sidder her og mener, I har tilsluttet jer en inklusionsteori. Men alle er hvide, stemmer SF og spiser økologi,” sagde han.
Mens nogle af deltagerne efterfølgende udfordrede Hassan Preislers pointer, var mange begejstrede for oplægget. Da det var slut, var højskolelærer Mette Højlund fra Nordfyns Højskole blandt andet henne og takke ham for ”at ruske op i højskolen”.
Man kan let blive låst af mønstrene på ens egen skole, så det er rart at finde ud af, hvordan andre forvalter arbejdet.
Mette Højlund, Nordfyns Højskole
”Jeg synes, det var ufattelig dejligt, for højskolerne er en selvfed størrelse af mange gode grunde. Det kan både være godt og skidt, men det er under alle omstændigheder vigtigt, at vi har øje for det. Så jeg er taknemmelig for, at han kunne sætte spørgsmålstegn ved os,” sagde Mette Højlund, som har været med på Lærerkonferencen flere gange i løbet af sine godt 20 år i højskoleverdenen:
”Jeg synes, det er utrolig godt at blive løftet ud af dagligdagen og få løftet vigtige samtaler op på de lidt højere nagler, samtidig med at der er refleksionstid, hvor man kan udveksle erfaringer med hinanden. Man kan let blive låst af mønstrene på ens egen skole, så det er rart at finde ud af, hvordan andre forvalter arbejdet. For mig er inspiration det vigtigste ved konferencen,” sagde hun.
Faglige debatter og dating
På konferencen blev deltagerne delt ud på faglige værksteder om leg og læring, bæredygtig dannelse, eksistentielle samtaler, formidling af fællessang, mangfoldighed og sexisme. Også lærernes arbejdsforhold blev drøftet i grupper, hvor bestyrelsesmedlemmer fra FFD, Lisbeth Trinskjær og Jonas Borsøe Christensen, tog imod input.
Jeg synes, det fedeste ved konferencen er, at man bliver tvunget til at møde lærere fra andre højskoler. Jeg har næsten ikke nået at få talt med mine egne kollegaer.
Line Bruun Ravn, Egå Ungdoms-Højskole
Derudover var der arrangeret festmiddag og ”faglig dating”, hvor lærere med samme arbejdsområder fik mulighed for at tale sammen.
Det sidste var Line Bruun Ravn fra Egå Ungdoms-Højskole glad for.
”Jeg synes, det fedeste ved konferencen er, at man bliver tvunget til at møde lærere fra andre højskoler. Jeg har næsten ikke nået at få talt med mine egne kollegaer,” sagde Line Bruun Ravn, som dog godt kunne savne lidt mere luft i programmet.
I alt var der ni lærere afsted fra Egå Ungdoms-Højskole, heriblandt også Kristian Bang, som var med for første gang. Han var også glad for det sociale.
Man finder hurtigt ud af, at alle de andre er mega søde, og at vi højskolefolk er i samme båd
Kristian Bang, Egå Ungdoms-Højskole
”Jeg er ret introvert af natur, men jeg synes, FFD har været gode til at bryde isen mellem os. Man finder hurtigt ud af, at alle de andre er mega søde, og at vi højskolefolk er i samme båd,” sagde han.
Nye lærere turde dele svære tanker
Kristian Bang var langt fra den eneste nye lærer, der deltog på mødet. Onsdag samledes 25 nye lærere for at blive introduceret til livet som højskolelærer, til skoleformen og til Folkehøjskolernes Forening. Blandt dem var Liv Jensen fra Gerlev Idrætshøjskole.
Jeg synes, det har været mind-blowingly awesome at være med på konferencen. Det var, hvad jeg håbede – og jeg havde høje forventninger
Liv Jensen, Gerlev Idrætshøjskole
”Der blev skabt et rum, da vi nye lærere var samlet, hvor man turde dele alle de tanker, der ellers kan være svære at dele. Det var fantastisk at høre folk tale uden filter, og jeg følte mig meget tryg. Jeg synes, det har været mind-blowingly awesome at være med på konferencen. Det var, hvad jeg håbede – og jeg havde høje forventninger," siger hun.
Også Emil Hageman Christensen, der er lærer på Løgumkloster Højskole, var med for første gang. Han var glad for meget konkret at opleve "højskolebevægelsens vingesus og det store værdibaserede arbejdsfællesskab, man som lillebitte højskolelærer til dagligt er en del af".
"At møde ens kollegaer fra rundt omkring i landet er også virkelig meningsfuldt, både socialt og fagligt. Og at møde FFD-medarbejdere i alle mulige størrelser og skikkelser giver én en tro på, at man er led i en større organiseret helhed, der søger at holde politiske og praktiske muligheder åbne for selve kerneopgaven, højskolens hovedsigte," sagde han.
På mødet blev Højskolepædagogisk Pris givet til to lærere. Læs om overrækkelsen og de to modtagere her.