Naturfaglighed er også at scripte 2D fighterspil til klokken tre om natten

Publiceret 15-02-2019
Pædagogik og udvikling

REPORTAGE Naturfaglig dannelse forklædt som et LAN-party i dagslys. På Askov Højskole eksperimenterer eleverne med at programmere digitale spil og robotter - en disciplin, der adskiller sig markant fra klassiske højskolefag som musik og journalistik.

Lukas har programmeret en robot, som han skal kunne styre fra en handske med påsyede sensorer.


Fra vindmøller til robotter

Teknologiudvikling har været en del af Askov Højskoles DNA siden Poul la Cour og hans opdagelse af vindmøllerenergi. I dag designer eleverne spil og robotter med drømmen om at kunne blive en del af fremtidens software-ingeniører, profesionelle gamere eller bare at få lov til at snuse til et fagområde, der ligger langt fra de almene fag på ungdomsuddannelserne.

På Askov møder vi Mads, der gerne vil være software ingeniør og derfor ledte efter tekniske linjer, da han skulle vælge højskole. En vare, der fortsat er sjælden i højskoleregi, selvom flere og flere højskoler udvikler fag med teknologien i centrum.

Når disse fag kommer ind i højskolen, får de et dannelsesperspektiv, der giver eleverne nye videns- og samfundsmæssige vinkler, der rækker ud over fornøjelsen ved at game

Rikke Holm, forstander

På Askov Højskole er naturfagene en fast del af fagudbuddet, og det er der, ifølge forstander Rikke Holm, en helt naturlig årsag til:

”Det teknologiske fokus har fulgt med Askov Højskole siden Poul la Cour, som var lærer og pionér for udviklingen af vindmølleenergi. Derfor giver det også god mening for mig, at vi holder fast i den del af skolens historie ved at udbyde teknologiske fag”, fortæller hun og uddyber:

"Når disse fag kommer ind i højskolen, får de et dannelsesperspektiv, der giver eleverne nye videns- og samfundsmæssige vinkler, der rækker ud over fornøjelsen ved at game. De arbejder med teknologien på en helt anden måde, end hvis de havde beskæftiget sig med området i deres fritid."

Nørder i natten

Nogle af de bedste idéer, jeg har fået, kom efter midnat.

Mads, højskoleelev

Selvom faget Game Design har et dannelsesperspektiv omkring teknologiens rolle i det moderne samfund, vidner undervisningslokalerne om, at der også er plads til at forfølge egne idéer og nørde igennem. Også efter lukketid.

Væbnet med store kander kaffe, rød saft og saltstænger, fortæller Mads, at deres projekter i Game Design ofte opsluger nattesøvnen, fordi det svært at slippe, når man er gået i gang med at designe sit drømmespil fra bunden.

"Nogle af de bedste idéer, jeg har fået, kom efter midnat," siger Mads, mens han præsenterer et 2D-fighterspil, som han er ved at udvikle sammen med et par kammerater fra holdet. De har selv tegnet figurerne og scriptet spillet fra bunden, som de kalder det.