Højskoleelever giver flygtninge en stemme

Publiceret 15-02-2019
Pædagogik og udvikling

Elever fra Ryslinge Højskole inviterede sig selv ind i hverdagen på Jelling Asylcenter. Nu er flygtningenes beretninger blevet til scenekunst, der skildrer de fortællinger, som glimrer ved deres fravær i flygtningedebatten.

Foto: Katrine Jørgensen


Med afsæt i virkeligheden

Eleverne fra Ryslinge teaterhøjskole har besøgt Vollsmose, Jelling Asylcenter, og lokale flygtninge for at indhente historier til teaterforestillingen "Flygtninge fortæller", som havde premiere i fredags.

Foruden lidt obligatoriske premierenerver, var eleverne særligt nervøse for netop denne forestilling og med god grund. I salen sad nemlig flere af de flygtninge, der i den seneste tid har lukket eleverne ind i deres verden og fortalt om de usædvanlige begivenheder, der førte dem til Danmark.

Et betydningsfuldt møde

Jeg bliver glad for, at der er nogle mennesker, der vil gøre det her for os - for flygtninge.

Hussein Ibisch

"Det har været meget betydningsfuldt for os at møde mennesker, der havde så meget tillid til os. Om deres oplevelser havde lykkelige slutninger eller ej, har vi gjort vores ypperste for at yde alle fortællingerne retfærdighed på scenen”, fortæller Emma Visti Pedersen, som er en af eleverne bag stykket. 

Hussein Ibisch er en af de flygtninge, som har været en del af processen, og som dukkede op til premieren. Til TV2 Fyn udtalte han:

"Jeg bliver glad for, at der er nogle mennesker, der vil gøre det her for os - for flygtninge", siger Hussein, der endelig - efter 3 år i Danmark - har fået opholdstilladelse.

Se TV2's indslag fra premieren og interview med Hussein Ibisch og højskoleelever fra forestillingen

Leder af teaterhøjskolen, Jeppe Sand, har fulgt eleverne på rejsen fra research til dramatisering af samtalerne med de mange flygtninge. Det pædagogiske projekt omkring forestillingen tager afsæt i ideen om at skabe scenekunst med afsæt i virkeligheden frem for fiktionen.

Det var helt fantastisk at se hvor stor betydning, det havde for de mennesker, vi havde snakket med, da vi viste dem forestillingen.

Nanna Kure, højskoleelev

Metoden kræver, at man er villig til at investere nogle kræfter i et etablere en tillidsrelation og dele ud af egne historier. En opgave, eleverne har taget på sig ved at tage del i hverdagen og facilitere undervisning på asylcenteret:

"Det er vigtigt, at man tør sætte sig selv i spil og være nærværende, når man som kunstner skal indhente virkelige fortællinger og skabe tillid til den, man sidder overfor", siger Jeppe.

Højskoleelev Nanna Kure understreger, at det store forarbejde og indsigten i en virkelighed langt fra sin egen, har gjort indtryk:

"Det var helt fantastisk at se hvor stor betydning, det havde for de mennesker, vi havde snakket med, da vi viste dem forestillingen", siger hun.