Skolebesøg med fokus på mangfoldighed
Turen sluttede med et besøg på tre svenske folkehøjskoler, der alle arbejder aktivt med nye målgrupper og mangfoldighed. Heriblandt Kista Folkehögskola, der er den eneste svenske folkehøjskole med en muslimsk profil.
I den forbindelse var Nanna og Katrine fra Højskolernes Ambassadørnetværk inviteret med, da de siden februar har fokuseret på tro og fortællinger i arbejdet med at dele højskoleånden uden for højskolens rammer.
Herunder kan du læse, hvordan de to højskoleambassadører oplevede deres besøg.
Kritik af den danske højskolemodel
Röda Kors Folkhögskola ligger halvgemt på bagsiden af et storcenter i bydelen Skärholmen i Stockholm. Centeret byder med betagende lys julen velkommen i den grå novemberdag. Vi overser nærmest indgangen til højskolen, og havde det ikke været for et 2x2m stort genkendeligt rødt kors på vinduet, var vi gået lige forbi.
Vi skal op på tredje sal. Her bliver vi budt velkommen af rektor. Hun forklarer, at det klassiske billede af Grundtvig, der normalt præger ankomstområdet, for nyligt er blevet skiftet ud med billeder af tidens prominente og stærke kvinder. Med Malalas lidt betuttede smil i ryggen, guides vi ind på et kontor, hvor nuværende elever og to lærere støder til. Der går ikke længe, før snakken går, og kanelbullerne går på omgang.
Flere af eleverne fortæller, at de har valgt et højskoleophold, fordi læreformen er mere fri og fleksibel. Et ophold her, giver dem samtidig mulighed for at søge en videregående uddannelse.
Kan jeg genkende det, de beskriver i oplevelser fra mit eget højskoleophold? Bestemt. Fællesskab, tryghed og frihed. Der er noget, der går igen, selvom koncepterne er forskellige.
Katrine
På Røde Kors Højskolen mener de, at det har betydning for deres succes med at samle grupper af bred diversitet i etnicitet/socioøkonomisk baggrund/alder, at de tilbyder sprogkurser for nyankomne flygtninge samt almen gymnasiel uddannelse.
Marwa, en af eleverne, fortæller, at hun har været væk fra uddannelsessystemet i et stykke tid pga. graviditeter, men nu er hun på Røde Kors Højskolen for at færdiggøre, hvad der svarer til 3.g. Det er fleksibelt og giver hende frihed.
Frihed nævnes af flere af de elever, vi snakker med. De føler sig trygge på skolen. De oplever et nærvær fra lærere - og at eleverne er gode til at støtte op om hinanden. Det ville være meget hårdere at gå på et gymnasium, mener de.
Kan jeg genkende det, de beskriver i oplevelser fra mit eget højskoleophold? Bestemt. Fællesskab, tryghed og frihed. Der er noget, der går igen, selvom koncepterne er forskellige, skriver Katrine.
Eleverne og rektor er kritiske overfor den danske højskolemodel. De synes det er problematisk, at man ikke kan få adgang til højere uddannelser via højskolen. Grundtvig var en revolutionær mand - er det ikke lidt protektionistisk og konservativt, at vi i Danmark står så solidt på, at Højskolen skal eksistere separat fra uddannelsessystemet, spørger de.
Middelklassens børn gøres stærkere og endnu mere kompetente og segregeres blot endnu mere fra minoritetsmiljøerne.
I virkeligheden er det den fornemmelse, man går der fra med. At her bliver der ikke kun uddannet mennesker; her bliver der dannet verdensborgere, der tør gør en forskel
Nanna Dahl
Der er ingen tvivl om, at skolen er tæt forankret i lokalsamfundet. Mange af områdets anden etniske befolkning kommer her for at lære svensk som begyndersprog på kurset ”Folk i Skärholmen”.
Kursusudbuddet spænder vidt og bredt: Alt fra ”Vi i samhället”, et gymnasiekursus, til kurset ”Dokumentär i världen”, hvor eleverne lærer dokumentarismens fortællekunst. At vi er på en Røde Kors Højskole understreges subtilt af små kors rundt omkring.
I øjenfaldene er dog plakaten med teksten ”Röda Korset Folkhögskola – til dig som vill förändra världen – både din egen og andras”. I virkeligheden er det den fornemmelse, man går der fra med. At her bliver der ikke kun uddannet mennesker; her bliver der dannet verdensborgere, der tør gør en forskel.