Danida skoleprojekter

Højskolerne har afviklet flere Danida skoleprojekter. Blandt andet i Indien og Bangladesh.

Indien

I det sydlige Indien samarbejder FFD med Mitraniketan, hvor man siden midten af 1950’erne har opbygget et stort socialt læringscenter, hvortil der i 1996 blev føjet en højskole.

Omkring 700 indiske elever har indtil videre boet og studeret på højskolens 10-måneders kurser, og endnu flere på de korte kurser. Projektets sidste fase støttet med Danida-midler sluttede marts 2007.
Højskolen har en afgørende betydning for de deltagende elever og deres familier og lokalsamfund. Udover de rent konkrete færdigheder, lærer eleverne sociale kompetencer gennem en dagligdag præget af den danske højskoletradition og en omgangsform, der specielt styrker kvindernes stilling og færdigheder.
Mange danskere med tilknytning til højskoleverdenen har besøgt og arbejdet i Mitraniketan. Nogle af dem kommer gerne ud til skoler og foreninger og fortæller om deres oplevelser. FFD sætter dig i kontakt med dem.

Links:

Mitraniketans egen hjemmeside

Mitraniketans Venner støtter højskolen

Brev fra nogle af de mange danskere, der har besøgt Mitraniketan

Bangladesh

I Bangladesh har FFD været involveret i to projekter, hvor over 6.000 bengalske elever har gennemgået længerevarende højskole-kurser, og over 20.000 elever har gennemgået alfabetiseringskurser.

Community School

Det ene projekt, Community School, er en højskole øst for hovedstaden Dhaka, hvor der er tilknyttet et teaterprojekt for primært tidligere højskoleelever. I 2009 godkendte Danida en ny fase for projektet, der varer indtil udgangen af 2012.

Gonobidyalaya

Det andet projekt, Gonobidyalaya, omfatter fem skoler spredt i hele Bangladesh, og blev startet i 1981 af Danida. FFD har været involveret som projektpartner i perioden 1991-2008.

Venskabsforeningen Bandhab

I 2007 blev oprettet en venskabsforening Bandhab, der også støtter projekterne. Foreningen har gennem Projektrådgivningen opnået tilskud til videreførelse af et lille projekt sammen med Gonobidyalaya-projektet.

Projekternes betydning

Højskolerne har en afgørende betydning for de deltagende elever og deres familier og lokalsamfund. Udover de rent konkrete færdigheder, så lærer eleverne sociale kompetencer gennem en dagligdag præget af den danske højskoletradition; en omgangsform, der specielt styrker kvindernes stilling og færdigheder.

Film om folkeoplysning i Bangladesh

Siden 1997 har FFD i samarbejde med den bangladeshiske partner Protiggya Parishad været med til at sikre specielt kvinder i udkanten af Comilla i Bangladesh almen uddannelse, viden om rettigheder, bæredygtig dyrkning af grøntsager og kortere håndværksmæssige kurser.

FFD har i 2011 fået lavet en film om projektet med titlen: "De gør drømme mulige". Filmen er lavet af Marianne Kemp, som tidligere har lavet kortfilm til DR.

 

Et gratis eksemplar af filmen på dvd kan bestiles så længe lager haves. Send en mail til kontor@ffd.dk

Foredrag om filmen

I forbindelse med projektet har Danida ydet støtte til oplysning om projektet i Danmark. FFD tilbyder derfor at tidligere korttidsrådgiver i projektet, højskolelærer Anders Lyng eller Marianne Kemp kan komme ud på højskoler for at vise filmen (der er på ca. 15 min.) og fortælle om projektet uden omkostninger for højskolen.

Anders Lyng har fra et tidligere korttidsrådgiverophold i Bangladesh stor kendskab til Bangladesh og livsforholdene for de fattige, og med mange foredrag på egen skole på lange og korte kurser stor erfaring omkring formidling af.

Marianne har fra sine 8 rejser til Bangladesh og flere besøg i Comilla projektet stor viden om projektet og specielt kvinders livsforhold i et mandsdomineret samfund. Hun har også lavet film for CARE og i den sammenhæng adskillige gange været ude og fortælle og vise film om det.

For evt. filminteresserede elever kan det måske også være spændende at høre Marianne fortælle om, hvordan hun kan lave en professionel film uden andre hjælpemidler end sig selv og sit kamera.

Sara Skovborg Mortensen
International konsulent
Strategiske indsatser

Udvikling af internationale projekter og rådgivning om internationale elever og forhold.