Læs kapitel 7: 'Engagement'

Bogen "Højskolepædagogik - en fortælling om livsoplysning i praksis" udkom i 2015 på forlaget Klim. Her kan du læse bogens kapitel 7: 'Engagement'

Se indholdsfortegnelsen

Bare at kunne gå hen og spørge

”Helt personligt har jeg lært mest af min underviser i hovedfaget journalistik. Det er ikke fordi, jeg har siddet og taget notater til alt det, han har sagt eller lyttet ekstra godt efter. Jeg har selvfølgelig lært noget af hans undervisning, men i lige så høj grad af de personlige samtaler, jeg har gået og haft med ham uden for undervisningen. At han tog mig seriøst og min mening alvorligt og har villet diskutere ting med mig, det har været fedt og noget, jeg har lært rigtig meget af. Det med, at man kunne gå rundt med en undren og så bare at kunne gå hen og spørge og snakke med ham om det. Et af de steder, hvor det har foregået mest, er rundt om bordtennisbordet. Mindst et par gange om ugen havde vi intense dueller, som frembragte sved, råb og diskussioner. Og netop diskussionerne var der noget særligt ved. Vi vendte ugens vigtige nyheder, diskuterede presseetiske regler, vurderede konkrete situationer som han selv eller jeg havde stået i, og snakkede sproglige virkemidler. Hvis jeg udtrykte mig upræcist, lagde trykket forkert på et ord eller sagde noget, som var decideret forkert, slog han ned på mig med det samme. Det handlede om at være skarp - på bordet såvel som verbalt. Det var en eminent træning for koncentrationsevnen, samtidig med at det var en af de sjoveste og mest givende læringssituationer, jeg har oplevet.” (Thomas, højskoleelev)