Den særlige højskoleform(el)
Når man som højskolelærer inden for det samfundsfaglige felt skal tilrettelægge sit fag og sin undervisning, står man over for vilkår, andre fag måske står med i mindre grad. For det første: Der findes allerede samfundsfaglige fag på alle mulige uddannelser, og mange af dem er fremragende og giver eleverne stor viden, flere vinkler, ny indsigt og samfundsvidenskabelige værktøjer at anskue verden med. Det ved jeg, for jeg sidder med mange af de elever, som har været gennem den undervisning tidligere; deres begavelse og forhåndskundskaber fejler bestemt ingenting! For det andet: Der er et ret begrænset antal måder, hvorpå man kan fortælle om den kolde krig, om Mellemøstens historie eller om forskellene i indkomststatistik i nordsjællandske kommuner.
For mig at se handler det altså om at give eleverne noget andet - noget, de ikke kan få andre steder med samfundsfaglige fag. Det vil altså sige, at det i mindre omfang handler om at give dem leksikal viden, metoder til at læse og lave statistik og hvad man nu ellers laver rundt omkring, men derimod om at udnytte de særlige omstændigheder, der gør sig gældende på en højskole. Der er mange af disse omstændigheder, som resten af denne bog jo søger at finde, men jeg vil komme omkring særligt to forhold, som er særligt for højskoleformen i forhold til andre undervisningssituationer, og som i særlig grad kan udnyttes med succes i de samfundsfaglige fag.
Det første af disse forhold er tid. Mængden af den. Afhængigt af skema og strukturelle forhold på højskolen har man som underviser meget tid med sine elever og kan selv afgøre, hvor mange timer, dage eller uger man vil bruge på et specifikt emne. Det åbner for at arbejde med emnerne på andre måder end det rent teoretiske eller med velkendt gruppearbejde - og derfor bruger jeg selv og mange af mine kolleger en anderledes projektorienteret tilgang, hvor man i højere grad kan starte fra bunden. Mit eget eksempel ovenfor er svært at tænke sig på gymnasiet eller på universitetet, men fordi jeg har 'råderet' over eleverne i tilpas lang tid, kan jeg tillade mig at kaste dem ud i projekter over flere dage.
Det andet forhold er tillid. Højskoleelever er trygge ved hinanden på en måde, man ellers kun ser i folkeskolens yngste klasser, fordi de hele tiden er sammen om alt muligt, fordi de er hinandens venner, fordi de har set hinanden være grimme og irriterende - ja, fordi samværet! Og denne tryghed er i mine øjne den væsentligste kapital for en samfundsfaglig underviser.
I mit fag, der handler om at kigge bredt på vores samfund og diskutere fremtidens muligheder og ønsker, kan eleverne løftes til et ekstra niveau, jo mere de kender og stoler på hinanden. De tør simpelthen kaste sig mere engageret ud i debatten, de tør tage bladet fra munden på en helt anden måde - og de tør give hinandens argumentation kritik så dyb og intens, at jeg nogle gange bliver forskrækket. Formlen ser altså sådan ud: Samfundsfag + tid + tillid = læring mellem elever. Tillad mig at komme med yderligere et eksempel.
Fuck, du er en nar!
Et helt centralt element i min undervisning handler om at lære eleverne at give kritik; af en tekst, et udsagn, en holdning eller et argument. Det handler om at lære almindelig samfundsvidenskabelig metode, at lave en kritisk analyse, hvor man forholder sig objektivt og nøgternt til teksten eller udsagnet, og hvor man er i stand til at gennemskue, hvor afsenderen laver antagelser, logiske fejlslutninger eller bruger ideologisk farvede sandheder. Det lærer man naturligvis også på universitetet. Men på universitetet spiller man ikke Fuck, du er en nar! Det gør vi.
Det er sådan set meget enkelt. Et par elever får til opgave at møde op til timen med hver sin samfundsændring. De må finde på hvad som helst, så længe det er noget, de vil ændre på vores samfund, hvis de havde magten til det og som i øvrigt teoretisk set er nogenlunde fysisk muligt ('flere solskinstimer i Hobro' er for eksempel en ret urealistisk samfundsændring, mens 'gratis offentlig transport' er markant bedre tænkt). De behøver ikke at overveje, hvordan samfundsændringen skal komme i stand, det vigtige her er, hvorfor, de ønsker denne ændring. Eleven kommer nu med sit udsagn, uddyber sit ønske - og må så stå på mål for den kollektive sætning: "Fuck, du er en nar!". Herefter følger en byge af kritik, hvor resten af holdets opgave er at pille ønsket fra hinanden og finde frem til elevens egentlige ønske og ideologi. Eller med andre ord: At lave en kritisk analyse live. Det træner elevernes analytiske evner, deres evne til lynhurtigt at gennemskue et argument og deres evne til at stille spørgsmålet "hvorfor" i stedet for "hvordan". Det lyder måske ikke specielt behageligt. Og man kunne finde på at spørge, om der dog er nogen, der frivilligt stiller op til en sådan gang tæsk? Men det er der. Hver gang. Faktisk er opgaven snarere at begrænse antallet af samfundsændringer.