Læs afsnittet 'Statements om højskolepædagogik'

Bogen "Højskolepædagogik - en fortælling om livsoplysning i praksis" udkom i 2015 på forlaget Klim. Her kan du læse afsnittet 'Statements om højskolepædagogik'.

Se indholdsfortegnelsen

Højskolepædagogik forklaret i én sætning

I forbindelse med Højskolepædagogisk Udviklingsprojekt blev der afholdt en række pædagogiske dage for de højskoler, der er med i projektet. Her blev deltagerne bl.a. bedt om at formulere statements om højskolepædagogik i én sætning.

De forskellige statements er fremkommet på baggrund af diskussioner i grupper med deltagere fra forskellige højskoler og er således ikke udtryk for en enkelt højskoles konkrete praksis. De enkelte statements er et koncentrat af en lang diskussion, men læses de i deres helhed, giver de et ganske godt billede af, hvordan højskolelærere ser på deres egen pædagogiske praksis. Nedenfor bringes et uddrag af de statements, der kom ud af de pædagogiske dage. 

Statements om højskolepædagogik

  • Højskolepædagogik er samtale, dialog og indlevelse både i og uden for undervisningen.
     
  • Højskolepædagogik er at være til stede.