30-årig på højskole: "Højskolen kan gøre lige så meget for én på min alder, som den kan for folk, der kommer lige fra gymnasiet"

Publiceret 16-08-2019
Pædagogik og udvikling

Flere højskoler efterlyser mangfoldighed i elevgruppen, og én af de sjældne elevtyper er 'den gamle unge'. For mange tror fejlagtigt, at løbet er kørt, hvis de ikke når højskoleopholdet, mens de er i starten af 20'erne. Men det er misforstået, mener 31-årige Maja Sørensen.


For gammel til højskole

"Det er du da for gammel til", var reaktionen fra omgangskredsen, da Maja Louise Sørensen som 23-årig universitetsstuderende luftede ideen om at tage på højskole. Det lukkede imidlertid tanken ned ind til efteråret 2018, hvor hun som 30-årig trodsede spekulationerne, sagde sit projektlederjob op og tog et halvt år på Jyderup Højskole.

Når man kommer ud på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse, kan man på samme måde føle et pres og en tvivl omkring at finde en retning.

Maja Louise Sørensen

Og selvom aldersforskellen var en realitet, ændrede det ikke Majas udbytte af hverken det sociale eller faglige liv på kurset:

"Højskolen kan gøre lige så meget for én på min alder, som den kan for folk, der kommer lige fra gymnasiet. Når man kommer ud på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse, kan man på samme måde føle et pres og en tvivl omkring at finde en retning. Derudover var det vildt sjovt at møde nogen, som havde en anden alder eller kom fra noget helt andet. Det giver anledning til at opdage nye ting om sig selv og afføder en masse sjove samtaler.”

Kaotisk arbejdsmarked

Det har hjulpet mig til at finde et andet tempo i hverdagen, finde en ny retning og turde gå efter dét, jeg gerne vil.

Maja Louise Sørensen

Maja er uddannet Cand.mag. i Lærings- og forandringsprocesser fra Aalborg Universitet og havde været to år på arbejdsmarkedet, da hun tog beslutningen om at forlade byen og tage på højskole for at fordybe sig i kunst og vævning:

"Selvom man har taget en lang uddannelse, kan man komme ud til et arbejdsliv, hvor det er svært at finde fodfæste. Især de første år. Man er måske ofte jobsøgende og har mange forskellige jobs. Så kan man godt have brug for at komme væk, få et åndehul og komme tættere på naturen.”

I dag er hun 31 og tilbage i en tilværelse, hvor hun jonglerer med kombinationen af flere jobs, dagpenge og egne projekter. Men højskoleopholdet har ændret hendes tilgang til arbejdslivet og dét, hun vil have ud af det:

"Det har hjulpet mig til at finde et andet tempo i hverdagen, finde en ny retning og turde gå efter dét, jeg gerne vil. Og så har jeg lært vildt meget om kunst, som jeg kan bruge i mit arbejde.”

Få støtte til mangfoldighedsarbejdet på din højskole

Med FFD's Mangfoldighedspulje kan højskoler få bevilling til at arbejde med mangfoldighed. Om man ønsker at tiltrække flere elever som Maja eller starte projekter omkring køn, etnicitet eller noget helt tredje, kan man søge tilskud på 100.000 kr.

Læs om puljen her

Kontakt bevillingskonsulent Helle Skovmose for vejledning på hs@ffd.dk eller telefonnummer 20711860.

Søg mangfoldighedspuljen inden 1. september

I foråret 2019 fik 19 projekter støtte fra mangfoldighedspuljen, og du kan læse om dem her.

Mangfoldighedspuljen har ansøgningsfrist d. 1. september.

Søg mangfoldighedspuljen