"I tror, det er kloge-Ågerne, der ændrer verden, men det er ingeniørerne"

Publiceret 26-06-2018
Pædagogik og udvikling

REPORTAGE I forsøget på at indfange, hvordan højskoler arbejder med naturfag, opstår erkendelsen af, at metoderne er svære at afgrænse. På Uldum Højskole inkluderer naturfaglig dannelse fx en labrador i undervisningen og et besøg på en minkfarm.

Kurt Willumsen, forstander på Uldum Højskole


Højskolen kan åbne unges verden for naturvidenskab

Der er noget helt særligt over at besøge en højskole denne tid på året. Ikke mindst fordi junisolen brænder over den langstrakte have, der danner rammen om hyggelige aftenaktiviteter her et par uger før lukketid.

Et elevhold er ved at suge det sidste højskole ud af det – de måske senere vil omtale som deres livs forår.

De har slæbt brætspil og malergrej ud på det grønne underlag og skaber det ideelle tapet for formålet med vores besøg – en snak om, hvordan personale og elever på Uldum Højskole forstår, og arbejder med, naturfaglig dannelse.

Kurt Willumsen er forstander på Uldum Højskole og har været ansat på skolen i snart 30 år. Han køber ikke ind på tesen om, at højskolerne har svigtet deres naturvidenskabelige forpligtelse, da naturfagene har haft en selvfølgelig plads på skemaet på Uldum lige så længe, han kan huske. Det er heller ikke interessen fra de unge, der mangler, konstaterer han, eftersom fagene aldrig trækker et hold på under 25 elever.

For mig handler det om at åbne deres verden for noget, de ikke nødvendigvis selv har set.

Kurt Willumsen, forstander på Uldum Højskole

Skolen er kendetegnet ved at have et bredt fagudvalg, så man frit kan sammensætte sit skema og skifte ud i løbet af året. På listen over fag falder man over Astronomi, Zoologi, Bæredygtig Livsførelse og Naturoplevelser, der indikerer at det naturfaglige område er prioriteret i samme grad som klassiske bløde højskolefag som kor og filosofi. 

Det skyldes, at højskolen skal være vedkommende og forholde sig til omverdenen, siger Kurt og understreger, at de har en vigtig opgave i at vise eleverne, at naturvidenskab er spændende:

”For mig handler det om at åbne deres verden for noget, de ikke nødvendigvis selv har set. Det kan være noget helt elementært som, at det er bogfinken, der sidder og synger, eller rent æstetisk at tage ud og opleve en tidlig morgen og nogen skyer, der trykker. Men det kan også være noget mere hardcore, som bidrager til, at en elev gerne vil læse til dyrepasser efterfølgende.”

Og det blandt andet de banale betragtninger af naturens gang, der har gjort indtryk på eleverne:

"Jeg har haft nogle opfattelser af naturen, som er blevet vendt lidt på hovedet. Som fx, at det er godt nok, at vi kontrollerer naturen, ellers bliver det hele til mose og skov. Hvor jeg tidligere har troet, at vi bare skulle lade det være, så blev det hele godt," siger Ea Engelø (20 år), der både har haft Naturoplevelser og Zoologi.

23-årige Pernille var allerede optaget af biologi og bæredygtighed, inden hun startede på Uldum, men læringsformen på højskolen har givet hende lyst til at beskæftige sig med fagene fremadrettet:

Her handler undervisningen mere om de andre lag end det teoretiske, der godt kan svært at forstå. Det er fedt at opleve, at man kan tale så meget med om naturvidenskab uden at være en hardcore teoretiker.

Penille Louise Langer (23 år)