"Det gør noget ved en at være på Lærermødet"

Publiceret 08-07-2018
Pædagogik og udvikling

De sidste fem dage har over 100 skolefolk gjort deres indtog på Ryslinge Højskole for at drøfte dannelse i skolen. Og mellem foredrag, fællessang og fortællinger, har skolen vibreret af de pædagogiske diskussioner, der ellers ikke er tid til i en travl hverdag på de danske skoler.

”Nu parkerer vi virkeligheden i nogle dage og taler sammen, ind til vi vender tilbage til virkeligheden med noget nyt i kufferten,” lød det fra Ryslinge Højskoles forstander, Torben Vind Rasmussen, da han bød de mange nye ansigter velkommen til den smukke gamle skole.

I højskoleverdenen er det ikke usædvanligt at mødes omkring ideologiske diskussioner, men Lærermødet skiller sig ud ved at samle et bredt udsnit af lærere, studerende, forskere og politikere fra forskellige dele af skole- og uddannelsesområdet. Det giver et solidt udgangspunkt for at drøfte perspektiver på lærerens rolle, skolens dannelse og pædagogikkens formål, der senere kan give genlyd i samfundsdebatten om skolen.

"Det er ikke meningen, vi skal blive enige. Det tror jeg også ville tage rimelig lang tid," sagde Højskolernes formand Lisbeths Trinskjær, men understregede samtidig den fælles dagsorden, som skoleformerne deler: at skabe et skolesystem, hvor børn, unge og voksne kan trives og dannes.