Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Højskoler og bæredygtighed

Højskolerne må engagere sig i bæredygtighedsproblematikken. Og det er der mange gode grunde til.

Bæredygtighed som indsatsområde for højskolerne

Hvorfor er det relevant for højskolerne at engagere sig i bæredygtighed?

  • Fordi er i disse år er et voksende folkeligt engagement og en stor interesse for, at tage sagen i egen hånd og skabe velfungerende, bæredygtige alternativer, især blandt unge mennesker.
  • Fordi højskolerne har selv et stort forbrug af ressourcer, særligt via måltiderne og via brug af el, varme og vand, samt evt. studieture med flyrejser.
  • Fordi højskolerne har en stærk tradition for dannelse og udvikling af demokratisk handlekompetence som er afgørende i en indsats for bæredygtighed

Bæredygtighed og Grundtvig

Selv om Grundtivg aldrig beskæftigede sig med begrebet bæredygtighed eller med klimaforandringer, kan Grundtvig på mange måder inspirere højskoler i dag, i deres indsats for bæredygtighed.

Denne dannelsesmæssige udfordring kan på flere måder sammenlignes med udfordringerne på Grundtvigs tid, hvor der også var behov for dannelse til en ny bevidsthed, nye evner og en ny fællesskabsånd.

Højskolerne har en enestående mulighed - og således også et ansvar - for at bidrage til at sikre, at bæredygtig udvikling og dannelse ikke blot bliver forbigående trends, men derimod reelle skridt mod en bæredygtig fremtid. Man kan kalde det 'højskolernes dannelsesmission i det nye årtusinde'. Forankringen i det grundtvigianske dannelsesideal, med fokus på både udadrettet demokratisk handlekompetence og indre dannelse af 'det hele menneske', er netop, hvad fremtidens udfordringer kalder på.